فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

نگاهی به «ابلق» نرگس آبیار | آغاز دیر، پایان بد

  • کد خبر: ۵۸۱۰۷
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
نگاهی به «ابلق» نرگس آبیار | آغاز دیر، پایان بد
ابلق، فیلم پر زحمت، اما بدی است. نرگس آبیار که بعد از فیلم «نفس» علاقه و مهارت خود به اجرای صحنه‌های شلوغ را به ما نشان داده بود، در نیمه اول داستان ابلق بیشتر از قصه شش‌دانگ توجه خود را معطوف به نمایش جزئیات بی‌دلیل از بافت زندگی شهری می‌کند که در این سال‌ها کارگردانان جوان زیادی مثل هومن سیدی و سعید روستایی به سراغشان رفته بودند.
علیرضا گرانپایه | شهرآرانیوز - به رسم امانت از داستان فیلم، با توجه به اینکه هنوز هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که در این صفحه درباره آن‌ها می‌نویسم، وارد مرحله اکران عمومی نشده، سعی می‌کنم داستان فیلم و مهم‌تر از آن غافل‌گیری‌های قصه را برملا نکنم هرچند تا به امروز هیچ‌کدام از فیلم‌های اکران شده جشنواره فیلم فجر رو دستی به ما نزده است! ابلق، فیلم پر زحمت، اما بدی است.
 
نرگس آبیار که بعد از فیلم «نفس» علاقه و مهارت خود به اجرای صحنه‌های شلوغ را به ما نشان داده بود، در نیمه اول داستان ابلق بیشتر از قصه شش‌دانگ توجه خود را معطوف به نمایش جزئیات بی‌دلیل از بافت زندگی شهری می‌کند که در این سال‌ها کارگردانان جوان زیادی مثل هومن سیدی و سعید روستایی به سراغشان رفته بودند. از سر انصاف هم خانم کارگردان در اجرای صحنه و مدیریت میزانسن‌های شلوغ سربلند شده است، اما این به رخ کشیدن تکنیکی هیچ کمکی به جلو رفتن داستان نمی‌کند و مقدمه آن را تا نیمه فیلم جلو می‌برد. بدتر از مقدمه طولانی این است که مخاطب احساس می‌کند، فیلم بعد از لکنت طولانی مدتش، برایش آش دهن‌سوزی آماده کرده است، اما به یک‌باره متوجه می‌شود که فیلم درباره اتفاقات نیفتاده است.
 
 
نگاهی به «ابلق» نرگس آبیار | آغاز دیر، پایان بد
 
 
یعنی مسئله فیلم به هیچ عنوان به اندازه دوربین روی دستش، به اندازه شلوغ بازی‌های کارگردان، به اندازه نمادسازی‌های گل درشتش از چرخ و فلک تا موش‌های شهری، پرزرق‌وبرق نیست، چون داستان نه جسارت دارد شخصیت اصلی فیلم با بازی بسیار بد الناز شاکردوست را حتی به دروغ هم شده در معرض اتهام قرار دهد و نه حتی اجازه می‌دهد تا با یک پایان کوبنده، سربلند از ماجرا خارج شود. هنوز نمی‌دانم علت پافشاری نرگس آبیار برای استفاده از الناز شاکردوست در این نقش چه بوده، هرچند شاکردوست در این سال‌ها حسابی از سینمای تجاری فاصله گرفته و حتی با «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بازیگری هم گرفته است، اما در «ابلق» حتی نمی‌تواند لهجه خودش را در طول فیلم حفظ کند و بار‌ها در دیالوگ‌هایش لهجه را گم می‌کند. هوتن شکیبا به شدت تیپ است و فیلم‌نامه‌نویس حقش را خورده، اما بازی درخوری از خود ارائه می‌دهد.
 
امیدوار بودم بهرام رادان با ابلق دوباره به روز‌های خوب بازیگری‌اش برگردد، اما نتوانست تا به یکی از نقطه ضعف‌های فیلم تبدیل شود. دوربین نرگس آبیار در بعضی سکانس‌ها مثل صحنه تعقیب‌وگریز هوتن شکیبا، خطا‌های عجیبی دارد مثل اینکه به یک‌باره وسط سکانس با نمای POV کسی روبه‌رو می‌شویم که نمی‌دانیم به درستی کیست! «ابلق» می‌توانست مسئله بزرگ‌تری را بیان کند، می‌توانست داستان را زودتر شروع کند، بهتر پرداخت کند و با دورهم نشستن نمایشی چند خانم همسایه ماجرا را به انتها نرساند، اما آبیار دوست داشته بیشتر خودش را درگیر کارگردانی سکانس‌های شلوغش کند و احتمالا از قدرت کارگردانی خود سر کیف بیاید.
 
 
درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->